ћир

"Metro je farsa, vagoni su simulacija i lažiranje"


PODELITE:

Tokom prošle predizborne kampanje za Beogradske izbore 2018. godine naprednjaci su delili građanima karte za metro na kojima je datum polaska bio 1. maj 2020. godine. Četiri godine brzo prođu i obećanja za 2022. već pristižu.

Sada kažu da će prva linija biti završena 2028. godine?! Predizborna obećanja koja najavljuju metro nisu novost za Beograđane, slušamo ih već već dugo. Poslednja najava bila je poseta gradskih i republičkih čelnika Parizu gde su im, kako kažu, pokazivali modele vagona, pa će građani moći da biraju izgled vagona - kaže u izjavi za Direktno.rs, Zoran Alimpić, nekadašnji v.d. gradonačelnika Beograda i predsednik Skupštine grada.

- Treba izgraditi desetine kilometara tunela i nekoliko desetina podzemnih stanica, nije još ni prvi ašov zakopan, ali mi počinjemo od kupovine vagona?! Ne treba ni govoriti koliko je ovo besmisleno i potencijalno koruptivno. Dok se tuneli izgrade, tehnologija će uznapredovati i sada izabrani vagoni biće verovatno već zastareli. Jasno je da je najavljena farsa sa građanskim izborom vagona zapravo simulacija i lažiranje nečega što je inače veoma potrebno i poželjno, a to je participacija i učešće građana prilikom donošenja važnih odluka. Ukoliko su želeli da pitaju građane, trebalo je da ih pitaju da li su saglasni sa promenom planiranih trasa linija metroa koje su oni suprotno svakoj logici i interesima građana promenili - konstatuje Alimpić.

On ističe da umesto da prva linija prati pravac Ibarske magistrale i da obuhvati i naselja u kojima žive desetine hiljada Beograđana poput Vidikovca, Labudovog i Petlovog brda, kao i najveće beogradsko groblje Orlovača, linija je iz Žarkova skrenuta jugozapadno ka Makišu gde će kilometrima da prolazi kroz njive i pustare.

- Ovo je urađeno samo zato da se obuhvati buduće planirano naselje koje će se graditi u donedavno zaštićenoj zoni vodoizvorišta Beograda. Linija je pomerena i iz centra tako da umesto da ima veoma potrebne stanice u Prokopu, kod Kliničkog centra, na Slaviji i kod Londona, prolaziće pored Beograda na vodi. Tu, umesto u centru grada na Trgu Republike, kako je bilo planirano ranije, će se ukrstiti prva i druga linija. Umesto da metro služi građanima Beograda, stavljen je u funkciju bogatih investitora i stanara budućih ekskluzivnih naselja. Tako planiran metro je i nekoliko milijardi evra skuplji nego što je ranije planirano - kaže Alimpić.

Osim toga, prema rečima Alimpića, logično je postaviti i pitanje finansiranja funkcionisanja budućeg metroa o čemu gradske vlasti uopšte ne govore. Najveći problem sistema javnog prevoza u Beogradu je to što se od naplate karata, odnosno plaćanja prevoza od strane putnika, može pokriti svega trećina realnih troškova. Preostale dve trećine dotira grad iz budžeta, odnosno od sredstava koje se prikupe iz drugih budžetskih izvora poput poreza na imovinu i poreza na zarade.

- U takvoj situaciji jasno je da grad nije mogao da pored redovnog finansiranja postojećeg javnog prevoza preuzme na sebe i finansiranje veoma skupog projekta izgradnje metroa. Čak i kada se metro izgradi, ovoga puta, prema odluci vlade RS iz 2019. godine, sredstvima republičkog budžeta u čijem punjenju učestvuju svi stanovnici svih gradova i opština Srbije, logično je postaviti pitanje cene funkcionisanja metro sistema u Beogradu. Da li će cena prevoza metroom moći da bude tolika da se pokriju operativni troškovi? Ili će, kao i u slučaju ostalih vidova javnog prevoza, većina novca potrebnog da se troškovi funkcionisanja metroa pokriju morati da dođe iz drugih izvora, odnosno iz gradskog, a možda i iz republičkog budžeta - pita se Alimpić.

Alimpić upozorava da izgradnjom prve ili čak svih planiranih linija metroa neće prestati potreba za drugim podsistemima javnog prevoza.

- Autobuski, tramvajski i trolejbuski sistemi funkcionisaće paralelno i usklađeno sa sistemom gradske železnice, odnosno BG voza i sa metro sistemom. Da li će građani Beograda biti u stanju da funkcionisanje takvog, loše isprojektovanog sistema plaćaju - zaključuje Alimpić.

Izvor: Direktno

PRATITE NAS

Postani član

KATEGORIJE