lat

"Метро је фарса, вагони су симулација и лажирање"


ПОДЕЛИТЕ:

Током прошле предизборне кампање за Београдске изборе 2018. године напредњаци су делили грађанима карте за метро на којима је датум поласка био 1. мај 2020. године. Четири године брзо прођу и обећања за 2022. већ пристижу.

Сада кажу да ће прва линија бити завршена 2028. године?! Предизборна обећања која најављују метро нису новост за Београђане, слушамо их већ већ дуго. Последња најава била је посета градских и републичких челника Паризу где су им, како кажу, показивали моделе вагона, па ће грађани моћи да бирају изглед вагона - каже у изјави за Директно.рс, Зоран Алимпић, некадашњи в.д. градоначелника Београда и председник Скупштине града.

- Треба изградити десетине километара тунела и неколико десетина подземних станица, није још ни први ашов закопан, али ми почињемо од куповине вагона?! Не треба ни говорити колико је ово бесмислено и потенцијално коруптивно. Док се тунели изграде, технологија ће узнапредовати и сада изабрани вагони биће вероватно већ застарели. Јасно је да је најављена фарса са грађанским избором вагона заправо симулација и лажирање нечега што је иначе веома потребно и пожељно, а то је партиципација и учешће грађана приликом доношења важних одлука. Уколико су желели да питају грађане, требало је да их питају да ли су сагласни са променом планираних траса линија метроа које су они супротно свакој логици и интересима грађана променили - констатује Алимпић.

Он истиче да уместо да прва линија прати правац Ибарске магистрале и да обухвати и насеља у којима живе десетине хиљада Београђана попут Видиковца, Лабудовог и Петловог брда, као и највеће београдско гробље Орловача, линија је из Жаркова скренута југозападно ка Макишу где ће километрима да пролази кроз њиве и пустаре.

- Ово је урађено само зато да се обухвати будуће планирано насеље које ће се градити у донедавно заштићеној зони водоизворишта Београда. Линија је померена и из центра тако да уместо да има веома потребне станице у Прокопу, код Клиничког центра, на Славији и код Лондона, пролазиће поред Београда на води. Ту, уместо у центру града на Тргу Републике, како је било планирано раније, ће се укрстити прва и друга линија. Уместо да метро служи грађанима Београда, стављен је у функцију богатих инвеститора и станара будућих ексклузивних насеља. Тако планиран метро је и неколико милијарди евра скупљи него што је раније планирано - каже Алимпић.

Осим тога, према речима Алимпића, логично је поставити и питање финансирања функционисања будућег метроа о чему градске власти уопште не говоре. Највећи проблем система јавног превоза у Београду је то што се од наплате карата, односно плаћања превоза од стране путника, може покрити свега трећина реалних трошкова. Преостале две трећине дотира град из буџета, односно од средстава које се прикупе из других буџетских извора попут пореза на имовину и пореза на зараде.

- У таквој ситуацији јасно је да град није могао да поред редовног финансирања постојећег јавног превоза преузме на себе и финансирање веома скупог пројекта изградње метроа. Чак и када се метро изгради, овога пута, према одлуци владе РС из 2019. године, средствима републичког буџета у чијем пуњењу учествују сви становници свих градова и општина Србије, логично је поставити питање цене функционисања метро система у Београду. Да ли ће цена превоза метроом моћи да буде толика да се покрију оперативни трошкови? Или ће, као и у случају осталих видова јавног превоза, већина новца потребног да се трошкови функционисања метроа покрију морати да дође из других извора, односно из градског, а можда и из републичког буџета - пита се Алимпић.

Алимпић упозорава да изградњом прве или чак свих планираних линија метроа неће престати потреба за другим подсистемима јавног превоза.

- Аутобуски, трамвајски и тролејбуски системи функционисаће паралелно и усклађено са системом градске железнице, односно БГ воза и са метро системом. Да ли ће грађани Београда бити у стању да функционисање таквог, лоше испројектованог система плаћају - закључује Алимпић.

Извор: Директно

ПРАТИТЕ НАС

Постани члан

КАТЕГОРИЈЕ