ЖИВОТ НА 1. МЕСТУ.

Петар Радојчић: Војска за обрачун са опозицијом

- A +
Петар Радојчић, генерал-потпуковник у пензији и заменик председника Одбора за безбедност, одбрану и ванредне ситуације Демократске странке Београд, 22. августа 2017.

Ауторски текст Петра Радојчића за Данас

Реформа система одбране за владајуће структуре јесте споредна ствар

Јавност треба да зна да свака армија почива на идеологији или новцу и да се не може говорити о независној и војно неутралној држави без развијеног и самоодрживог система

Пре две и по хиљаде година Конфучије је поставио три услова за развој државе: доста хлеба, јака војска и постојање умних људи.

У овој мисли може се наћи упориште опстанка Србије, под условом да се тражи. Међутим, у Србији понестаје хлеба, војска слаби, а умни људи одлазе или се повлаче пред онима који имају мањак знања, а вишак самопоуздања. То су последице непостојања јасно дефинисане и постојане политике, у форми опште стратегије државе која садржи назначене националне вредности који се штите, националне интересе које треба остварити и циљеве које треба досегнути у одређеном периоду. У околностима вођења ad-hoc спољне, социјалне, економске, демографске... и политике одбране, није извесно шта се, чиме и на који начин брани.

Да је за ову власт систем одбране споредна ствар указује неколико чињеница: 1) из године у годину издваја се све мање буџетских средстава за потребе финансирања опремања и реформе Војске Србије (ВС) и других снага одбране; 2) површно се сагледава стање у окружењу и врши процена потенцијалних изазова, ризика и претњи по безбедност земље и грађана; 3) запоставља се потреба ажурирања постојећих или израде нових стратешко-доктринарних, нормативно-правних и планских докумената; 4) готово ништа се не чини на промени односа грађана према безбедности и пословима одбране; 5) итд. При том, недавно именовани министар одбране је пети од 2012. године, што указује на одсуство континуитета и игнорисање фактичког стања и потребе постизања сагласности око битних питања, како се кључни проблеми опстанка и развоја државе не би решавали када они настану. На недостатак свести о јавном интересу указују и неусаглашени ставови о моделу, организацији и бројној величини снага одбране, те војној неутралности и колективном систему безбедности. Такав однос узроковао је застој у, пре десет година амбициозно започетој, професионализацији ВС, укључујући и запостављање утврђених концепата активне резерве и тоталне одбране. Епилог су технолошка застарелост сложених борбених система, неадекватна попуна кадром, недовољна обученост и непоузданост резервног састава, незадовољство великог броја припадника система одбране радно-правним и социјалним статусом и други испољени проблеми који доводе у питање оперативну и функционалну готовост и способност снага одбране за реализацију утврђених мисија и задатака. И уместо да потраже одговор на питања - каква је одбрана потребна Србији и да ли је војска потреба или терет држави, претходној двојици и актуелном министру одбране, уз свесрдну подршку премијера (председника) државе, ВС служи за политичке обрачуне са опозицијом. Пажњу јавности плене најавама и изјавама које су, све чешће, повод и основ за различите спекулације, јер нису продукт техно-економске анализе која би указала шта је рационално и одрживо за Републику Србију. Примера је више - од опремања и модернизације РВ и ПВО, "новог" концепта 6-месечног служења војног рока, (не)враћања обавезе служења војног рока... до обуке резервног састава.

Стварање и одржавање ефикасног система одбране, који би био гарант дугорочне заштите дефинисаних државних и националних вредности, озбиљан је и захтеван државни посао. Да би се остварио постављени циљ, неопходно је уважавање мишљења струке и постизање друштвеног и политичког консензуса у вези истог. Јавност треба да зна да свака армија почива на идеологији или новцу и да се не може говорити о независној и војно неутралној држави без развијеног и самоодрживог система. Треба да се зна и колико кошта безбедност, да се цена коштања не мери само финансијским ефектима и да рестриктивни буџет не нуди перспективу.

Иако није наишла на добар пријем уљуљканих српских званичника, требала би да им "отвори очи" изјава потпредседника САД Пенса, на недавном самиту Јадранске повеље у Подгорици (поводом пријема Црне Горе у НАТО), да Србија није више "извозник безбедности" и лидер у одбрани стабилности Западног Балкана. Хоћемо ли, у неизвесности достизања задатог циља - "мања, добро опремљена и ефикаснија армија", постати "увозник безбедности"?

Петар Радојчић, генерал-потпуковник у пензији, члан Главног одбора Демократске странке

(Извор: Данас)

Повезане вести

Шутановац са грађанима: Склонићемо криминалце са улице, Београд ће бити безбедан

Шутановац са грађанима: Склонићемо криминалце са улице, Београд ће бити безбедан

Београд, 4. јануара 2018.Председник Демократске странке и кандидат за градоначелника Београда Драган Шутановац...
Наташа Вучковић (Фото: Н1, архива)

Грађани између покрета и странака

Београд, 22. децембра 2017.Ауторски текст Наташе Вучковић за Нови магазин Пет година је СНС са својом коалицијом на власти, и пет година се опозиционо бирачко тело, с времена на времена понада, да...
Срђан Миливојевић (Фото: Данас, архива)

Напредњачки дух са фантомком

Крушевац, 22. децембра 2017.Ауторски текст Срђана Миливојевића за Данас Партизанов југ свуда око нас откад је у Херцеговачкој отворена Пандорина кутија Када се у држави напредно генерише насиље, када се за...
Горица Мојовић (Фото: Данас)

Ова власт воли спектакле

Београд, 19. децембра 2017.Одговор Горице Мојовић Министарству културе поводом полемике о буџетским издвајањима за културу У Данасу од 15. децембра ове године под насловом "Нетачне тврдње Горица Мојовић" објављена...
ДС представио предлог Стратегије националне безбедности

ДС представио предлог Стратегије националне безбедности

Београд, 15. децембра 2017.Демократска странка представила је данас предлог Стратегије националне безбедности Србије. Као највеће безбедносне изазове са којима...