ЖИВОТ НА 1. МЕСТУ.

Стратегија и манипулације

- A +
Председник Демократске странке Драган Шутановац (Фото архива) Београд, 9. фебруара 2017.

Ауторски текст Драгана Шутановца за "Време"

Сведоци смо многих безбедносних проблема који се често медијски спинују са јасним или мање транспарентним циљем. Допринос институционализацији безбедносног система би сасвим сигурно била ажурирана Стратегија националне безбедности којом би се јавно прокламовали актуелни безбедносни интереси, циљеви приоритети

Недавно је јавно доведен у питање процес професионализације Војске Србије, што посматрано са медијски атрактивним шпекулацијама о увођењу обавезног служења војног рока представља један вид нарушавања оперативних способности система одбране који је присиљен да поново анализира, формира интерресорне радне групе и доказује све бенефите професионалне војске. Једини циљ противника овог процеса су јефтини политички поени генерисани из патриотског осећаја грађана при чему потоњи своју децу не би слали на обавезно служење војног рока. У сваком случају, треба имати у виду да је професионализација војске процес који није завршен, а формирање активне резерве требало би да буде наредна фаза. Атрактивност учешћа грађана у активној резерви је питање које директно финансијски зависи о дугорочном стању државне благајне, али и од неких нормативних решења.

Сведоци смо многих безбедносних проблема који се често медијски спинују са јасним или мање транспарентним циљем. Допринос институционализацији безбедносног система би сасвим сигурно била ажурирана Стратегија националне безбедности којом би се јавно прокламовали актуелни безбедносни интереси, циљеви и приоритети. Објективан проблем дефинисања националних безбедносних циљева представља недостатак државне хијерархије стратегијских докумената. Уколико политички естаблишмент не може да кроз Државну стратегију и Стратегију спољне политике дефинише националне и спољнополитичке циљеве, онда уз сву добру вољу систем одбране не поседује улазне параметре за безбедносни државни концепт. Подсетићу да спољна политика, економска политика, политика одбране, политика унутрашње безбедности, политика заштите људских и мањинских права, социјална политика, као и политике у другим областима друштвеног живота представљају елементе политике националне безбедности.

Међутим, без обзира на свесну или несвесну опструкцију дела државне администрације, наглашавам да Стратегија националне безбедности безусловно мора бити ажурирана како би представљала оквир и дала смернице за доношење веома важних докумената за систем безбедности попут Стратегије одбране, Стратегијског прегледа одбране, Беле књиге одбране, Доктрине Војске Србије, Дугорочног плана развоја система одбране, Средњорочног плана и програма развоја система одбране, Плана одбране РС, Плана употребе ВС, Плана мобилизације ВС, као за разна правила и упутства.

Уверен сам да је у овом тренутку изузетно важан интерес и најважнији задатак политичке елите обезбеђење поузданих савезништава, као основног предуслова за елиминацију већине безбедносних изазова, ризика и претњи. У том смислу, неопходно је реконфигурисати и унапредити јавну дипломатију која би са унапређеном комуникацијом требало да прерасте из супарништва у сарадњу, и то посебно у региону. Ефикасност наше дипломатије нећемо постићи развијајући и даље класични хијерархијски модел, већ искључиво приступом боље координације где је могуће флексибилније и ургентније одговорити на кризне ситуације како у земљи тако у региону.

Уколико се усагласи Стратегија националне безбедности, систем одбране би из ње деривирао нпр. Дугорочни план развоја који би дазавуисао све евентуалне будуће афере јавних набавки у области одбране јер би имао недвосмислен концепт опремања ВС и тиме избегао сваку полемику да ли су нам потребне набавке авиона или тенкова и које се донације могу прихватати као допринос подизању оперативних способности, а којима се можемо само захвалити и дипломатски их одбити.

Промењени геостратегијски контекст је неминовно проузроковао нове безбедносне изазове или само потребу ревизије приоритета старих претњи. Пример миграција и свих последичних изазова представља еклатантан пример нових безбедносних изазова, посебно у контексту таквог технолошког напретка кад индоктринирани терористи могу својим акцијама проузроковати велике последице у тој мери да дестабилизују саму државу. Ипак, апострофирао бих значај одбране од информатичких или сајбер напада који постаје један од приоритетних ризика по националну безбедност, а може да проузрокује и крупне економске последице. Иако сајбер простор доноси велике могућности, он све више повећава зависност, а самим тим представља и безбедносну претњу. Крајње је време да се сајбер напад дефинише као један од приоритетних безбедносних изазова, ризика и претњи у Стратегији националне безбедности, након чега би требало дефинисати надлежности, одговорности и начин валидације сајбер способности како бисмо успоставили оперативну архитектуру националне сајбер безбедности. Чак и у систему одбране ускоро ће увидети неопходност формирања нове организацијске целине за одбрану од сајбер напада чији задатак би био да кохерентно интегрише све врсте сајбер активности кроз одбрамбене операције. У земљама попут Норвешке сајбер снаге су формиране на нивоу вида оружаних снага, постале су оперативне још пре четири године. Наравно, сви смо свесни проблема регрутације, оспособљавања и задржавања високообучених и специјализованих ИТ кадрова, али то морамо решавати посебним стимулацијама на нивоу државе.

Ревидирана Стратегија националне безбедности требало би да презентује глобално и регионално окружење у којем Србија настоји да формулише и заштити своје националне интересе, представи визију Владе о месту и улози Србије у савременом свету, дефинише безбедносне изазове, ризике и претње, као и да понуди одговоре на дефинисане претње. Стратегијски контекст у којем Србија разматра питања своје безбедности карактерише се глобалном нестабилношћу и неопходно га је перманентно евалуирати, а не ад хок интерресорним групама. Уважавајући тежину последица по безбедност Републике Србије, као полазни критеријум у дефинисању изазова, ризика и претњи у актуелној Стратегији националне безбедности, све безбедносне ризике би требало поделити у три групе. Без обзира на недвосмислене опасности, није логично да се у истој групи налази опасност од оружане агресије и опасност од наркоманије или последица глобалног загревања. У том смислу логично је да се у првој групи са највишим приоритетом налази опасност од тероризма, сајбер напада, сепаратистичких тежњи, оружане агресије и елементарних непогода. Република Србија је земља ограничених ресурса које би требала користити на оптималан и ефикасан начин, а своје ангажовање у безбедносном контексту степеновати националним приоритетима.

Национална безбедност није и не сме да буде дневнополитичка тема помоћу које се манипулише осећањима грађана у циљу скретања пажње са других не мање важних тема.

*Аутор је председник Демократске странке и бивши министар одбране

Извор: Време

Повезане вести

Седница Главног одбора Демократске странке

Шутановац: ДС је лидер промена у Србији!; Јанковић: Хвала Демократској странци!

Београд, 22. априла 2017.Данас је у Сава центру одржана редовна седница Главног одбора Демократске странке. У...
Петар Радојчић, генерал-потпуковник у пензији и заменик председника Одбора за безбедност, одбрану и ванредне ситуације Демократске странке

Генерал Петар Радојчић: Тероризам је пред вратима

Београд, 19. априла 2017.Ауторски текст Петра Радојчића Снажна експлозија која је 03. априла потресла метро у Санкт Петербургу и улетање камиона у пешачку зону у...
Драгољуб Мићуновић (Фото: Данас, mc.rs, архива)

Студенти бране грађанско достојанство од популистичке обмане и застрашивања

Београд, 17. априла 2017.Ауторски текст Драгољуба Мићуновића за "Данас" Надам се да ће и демократски оријентисане...
Драгана Ракић, одборница ДС у Скупштини Града Вршца (Фото архива)

Три гласа за Вучића - прасе за Ускрс

Вршац, 14. априла 2017.Ауторски текст Драгане Ракић за "Данас" Александар Вучић рече да је његова победа на изборима за председника Србије „чиста као суза“. Та чистоћа је толико убедљива да...
Председник Демократске странке Драган Шутановац (Фото архива)

Шутановац: Недопустиво објављивање фотографија, покушај застрашивања

Београд, 12. априла 2017.Председник Демократске странке Драган Шутановац изјавио је да је недопустиво то што је функционер Српске...